Reflex Integratie

De reflexmatige en ongecoördineerde bewegingen ontwikkelen zich door herhaling tot bewegingen die het jonge kind zelf kan bepalen en uitvoeren.

Denk maar aan de mobile boven de box; eerst bewegen de armen en handen zich willekeurig door de ruimte om toevallig het mobile te raken, maar door de beweging veelvuldig te herhalen kan de baby bewust en gericht de figuurtjes laten bewegen en vastpakken.

De reflex beweging is dan geïntegreerd in het bewegingsschema van het brein. Dit proces, het ontwikkelen van de reflexen naar bewuste en gecoördineerde bewegingen wordt Reflex Integratie genoemd.

Waarom is het belangrijk dat de primaire reflexen integreren?

 

Reflexbewegingen vormen de basis van de bewegingsontwikkeling. Wanneer de basis niet goed ontwikkeld is, kan het later in de hele ontwikkeling van het kind problemen opleveren met bewegen, het gedrag en de schoolse vaardigheden.

 

  • Reflexen bevinden zich in de hersenstam welke dient voor overleven, en wanneer met name de stress reflexen ( moro en fear paralysis ) actief blijven staat dit deel van het brein voortdurend in de overlevingsstand, waardoor het moeilijk is voor het denkbrein ( de neo cortex) om te denken, bedenken, communiceren en beslissingen te nemen.
  • Als er nog reflexen actief zijn is het lastig voor het lijf om onafhankelijk en gecontroleerd te bewegen. Wanneer het hoofd buigt, wil het lijf mee buigen. Wanneer het hoofd draait, strekt de arm zich naar die kant uit. Het kind kan de beweging niet tegenhouden en wordt dan gezien als overbeweeglijk, ongeconcentreerd of ongehoorzaam. 

 

  • Actieve reflexen stimuleren voortdurend beweging, ook wanneer het kind eigenlijk stil moet zitten om te luisteren en/of te werken. Het onderdrukken van deze bewegingen kost veel energie, vandaar dat kinderen met nog actieve reflexen vaak moe zijn, zich daarom niet lang kunnen concentreren en moeite hebben om actief mee te doen.

 

  • Niet geïntegreerde reflexen triggeren de 'vecht- of 'vluchtreactie' waardoor er een voortdurende stroom van adrenaline aan gemaakt wordt. Zelfs wanneer er geen logische reden is voor stress, blijft het lijf reageren alsof het wel zo is. Deze chronische staat van stress belemmert het lijf in het denken, leren, voelen en doen. Het lukt het kind niet om naar de instructie te luisteren, of een toets te maken.

Hoe integreren de primaire reflexen?

Reflexen zijn onderdeel van de normale bewegingsontwikkeling van een kind.

 

Met behulp van de reflexen leert een kind:

  • het hoofd stabiel houden
  • omrollen van rug naar buik en omgekeerd
  • oprichten van het bovenlijf
  • versterken van de spierspanning in onder en bovenlijf
  • steunen op de handen
  • steunen op handen en knieeen
  • in zithouding komen
  • in kruiphouding komen
  • kruipen
  • staan
  • lopen
  • rennen, fietsen, springen, klimmen

Wanneer kinderen de gelegenheid krijgen om lekker vrij te bewegen in box of op de grond dan ontwikkelen de reflexen als vanzelf tot bewuste en gecontroleerde bewegingen en bewegingspatronen.

 

Wat als ontwikkelen niet vanzelf gaat?

Reflexen stimuleren om te ontwikkelen.

Reflex Integratie.

Rhythmic Movement Training International.